aan de bak (kook)! - Reisverslag uit Perth, Australië van Ruud & Mariska Keesom - WaarBenJij.nu aan de bak (kook)! - Reisverslag uit Perth, Australië van Ruud & Mariska Keesom - WaarBenJij.nu

aan de bak (kook)!

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Mariska

14 November 2012 | Australië, Perth

november 2012
Als je ergens een tijdje woont, gaan je andere dingen opvallen dan in het begin. Zo staan de Aussies bekend om hun verkleinwoordjes en slang. Misschien is het hun laid back leven wat ze beetje “lui” maakt en daarom vaak afkortingen gebruiken. Een aantal voorbeelden die regelmatig worden gebruikt:
Sunnies = zonnebril. Een must want de zon is hier feller dan in NL
Mozzie = mug
Blowy = blow fly. De beruchte “plak”vliegen worden blijkbaar bij 30 graden of hoger actief en willen dan dolgraag in je oren, ogen of neusgaten gaan zitten.
Rip into it = aan het werk
Sticky beak = nieuwsgierig persoon
The big smoke = the city
Beaut = erg goed
Bloke = man
Bushed = erg moe
Dunny = buitentoilet
Oz = Australia/ Australian
Roo = kangaroo
Brekkie = ontbijt
Veel Aussies hebben een vast gebruik om voornamelijk in het weekend buiten de deur uitgebreid te ontbijten. De meeste restaurantjes zijn dan ook al v.a. 7 uur geopend. Wij zijn ook vaak te vinden in ons per ongeluk ontdekte restaurantje wat midden in de woonwijk ligt, nog geen 10 minuten lopen vanaf ons huis.

De Nationale grofvuilweek heeft ons 3 gratis terracotta potten opgeleverd. Heel Western Australië heeft blijkbaar de kolder in de kop en is voor de zomer met de grote schoonmaak begonnen. Alles is hier duur en ook je spullen naar het grofvuil brengen. Eén keer per jaar mag men gratis zijn rotzooi kwijt en dat is te zien ook. De bermen liggen vol met grofvuil en ik bedoel echt grof….TV’s, koelkasten, magnetrons, ovens, keukens, oude banken, stoelen, kasten, plastic, snoeiafval, plantenpotten, je kunt het zo gek niet verzinnen.

In de buitenlucht sporten is in dit heerlijke klimaat geen straf. Naast hardlopen worden er allerlei parkjes gebruikt om een sport te beoefenen. Ik ben begonnen met boxen & pilates en ik moet zeggen het bevalt me beter dan in een zweterig fitnessruimte. Een heerlijk zeebriesje over je heen als je flink bezig bent je in het zweet te werken en dan na afloop neerstrijken bij een strandtentje voor een heerlijke “long Mac” uiteraard met magere melk!

Meer dingen gaan je opvallen als je een tijdje ergens woont. Tijdens een ritje in de trein kijk je echt je ogen uit. Het modebeeld in Perth en misschien wel heel Australië is ietwat afwijkend van dat in NL. Te korte rokjes, te dikke meiden, te hoge hakken. Zwarte panty als kledingvoorschrift? Je zou het denken want 1 op de 5 vrouwen draagt ze. Winter is voorbij maar een wollen muts dragen houd je blijkbaar warm als je flipflops/tongs (= teenslippers) draagt.
Lang haar wordt vaak in een knot bovenop het hoofd gedragen. De meiden op school zijn het allemaal verplicht. Ik heb hier mijn haar niet meer laten verven maar ik zou het bijna weer overwegen. Groen, blauw, roze of zal ik het toch maar paars doen? Ben dan zeker niet de enige. Kleurrijk zijn ze hier wel want of ze het nu voor zichzelf doen of voor ons onschuldige voorbijgangers. De een heeft een nog grotere tatoe dan de ander en op de meest vreemde plekken.
En de legging was vorig jaar al grotendeels uit het Nederlandse straatbeeld verdwenen. Hier is het dragen ervan blijkbaar helemaal hot. Niet onder een rokje of jurk om je lelijke benen te camoufleren, nee liefst met een strak truitje erboven. Maatje 34 kan dat hebben, hoewel het niet mijn smaak is maar de meeste vrouwen, kunnen het absoluut niet hebben en zie je meer dan je ogen kunnen hebben….Jakkus!
Schoenen? Waarschijnlijk voor een boel Aussies veel te duur dus lopen ze maar op blote voeten. Of zouden ze het doen om één te zijn met de natuur? Zo heb je hier een boel contrasten want de dames lopen (zeg maar strompelen) dan weer op palen/plateauzolen van wel 15cm. Hoe hoger, hoe gekker en dan liefst een zo kort mogelijk rokje erboven.
De heren gaan hier niet voor niets in de lunchpauze naar buiten. Met z’n alle bij de Subway in de file staan voor een broodje en dan als een speer naar binnen werken want dan is je pauze helaas weer voorbij.

Naast al het gebeuren op straat, is er ook veel op en onderwater te zien. Tweemaal zijn we op een boot gestapt op zoek naar de walvissen en hoewel ze nu naar het Noorden trekken, hebben we ze hier in de buurt toch gespot. Helaas geen “breaching”walvis (= walvis die volledig uit het water springt) gezien maar wel een staart, kop en/of rugvin. Erg indrukwekkend om te zien. En het lange weekend naar Albany was zeker de moeite waard. Prachtige stranden en natuur en een leuk B&B adresje om zeker nog een keer naar terug te gaan.

En als cadeautje voor mijn verjaardag hebben we met wilde dolfijnen mogen zwemmen. Dat was ook een hele bijzondere ervaring.

Voor het eerst in ruim 8 maanden heeft Ruud een weekje vrij genomen vanwege bezoek uit Nederland. Broer en schoonzus zijn 5 dagen geweest en die hebben nu kunnen zien hoe we wonen en een beetje de sfeer kunnen proeven van het leven Down Under. Na hun rondreis door Australië, hebben we geprobeerd Perth als beste uit de peilingen te laten komen. Hopelijk is dat gelukt.

Maar de tijd van het onbeperkt genieten is nu voorbij. Ik heb een baan! Wilde het nog niet wereldkundig maken voordat het daadwerkelijk zo was. Ik werk voor de Dutch Aged Care als support worker. Dat is een thuiszorgorganisatie voor Nederlandse en sinds een paar jaar ook Duitse immigranten die hier in de jaren ’50 per boot zijn gekomen. Veel cliënten zijn al 80+ en wonen nog steeds zelfstandig. Het doel van deze organisatie is deze mensen te helpen zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen wonen. De organisatie biedt geen medische hulp maar hulp aan huis. Aandacht, een praatje, een ritje naar het winkelcentrum, huishoudelijke hulp of een maaltijd voor ze koken. Veel van deze hoogbejaarden die eenzaam zijn, hebben behoefte aan contact en vinden het prettig om weer in hun eigen taal te kunnen communiceren.
Het is geen part time maar “casual” baan. Wat zoveel betekent als een nul uren contract. De ene week werk ik bij 3 cliënten en de andere week heb ik er slechts 1. Vrijdagochtend heb ik een vaste cliënte waar ik 3 uur voor mag koken en tijdens vakantie word ik als invalkracht ingezet bij mensen waar ik als buddy van een andere support worker een shift heb meegedraaid.
Nooit gedacht dat dit iets voor mij zou zijn maar het is ontzettend dankbaar werk en fijn om iets nuttigs voor de maatschappij te kunnen doen.

  • 14 November 2012 - 21:40

    Henny:

    Hai Mariska en Ruud

    ik zie dat de ik 1e ben die het verslag van vandaag lees, althans een reactie geef
    gefeliciteerd met je job, ook namens Rosa die meegelezen heeft.
    groeten aan Ruud, ik meld me binnenkort via de normale mail
    Henny

  • 14 November 2012 - 22:46

    Lia Oud:

    Wat heerlijk om over Oz te lezen. Wij kennen Perth en ook Albany, Freemantle en de pinacles? Zo mee lezen brengt je weer even terug in Perth.
    Zou willen dat we de ruimte hadden om er nog eens terug te gaan maar helaas.....
    Hier in Holland is het koud en wachten we met smart op de Sint die a.s. weekend weer aankomt met zijn paard Amigo. Spannend hoor......
    Hoop nog vele verhalen van jullie te kunnen lezen.
    Geniet en wie weet tot ziens, Lia

  • 15 November 2012 - 11:25

    Marijke En Robert:

    Hello DownUnder!!

    Gefeliciteerd Mariska met je job! Hartstikke leuk en vooral omdat je er zoveel voldoening uithaalt.
    Ik heb het hier ook een maand gedaan ter overbrugging in het zoeken naar werk en met heel veel plezier!
    Wat dat betreft mis ik het wel een beetje... sociaal, kletsen een luisterend oor! Geniet er maar van!

    Ook goed te lezen dat het goed gaat met jullie! En wat gaat de tijd snel he.. pfff.
    Inderdaad alweer bijna Sinterklaas en dan Kerst en Oud&Nieuw! Dat schijnt in Australie echt geweldig te zijn, dus wellicht een tip om eens te zoeken waar in Australie je dit moet gaan vieren!!! (once in a lifetime opportunity)!!

    Met ons gaat het prima, beide druk met werk en onze maatschappelijke verplichtingen (voetbal en trouwen) haha. Onlangs met mijn zusjes naar een bruidsbeurs geweest, heerlijk was dat! Alleen al om je zusjes zo te zien genieten en mezelf in de watten te leggen met proefmake- upjes enzo. Erg veel lol gehad!

    Lieve Ruud en Mariska geniet daar nog maar lekker. Het is hier prima niet koud, veel zon. Herfst is prachtig op dit moment..

    Liefs R&M

  • 15 November 2012 - 11:42

    T&T:

    Hoi Lieverds,
    Vandaag even toe gekomen om op jullie berichtje te reageren. Koud een paar dagen terug van ons mooie Hotel Keesom in Perth en weer aan de slag. Niks late back maar weer in de hectiek van alle dag. Maar we proberen het gevoel van de mooie reis en jullie liefdevolle welkom en verzorging vast te houden, No worries. Veel wat je schijft had ik NATUURLIJk al uit eerste hand maar ik lees het enthousiasme over je werk. Fijn voor je dat het allemaal zo goed gaat. Koken, gezelligheid bieden en de oudjes in de watten leggen dat gaat je goed af, (hebben wij aan de lijve ervaren).

    Het weekend ga ik met de foto's aan de gang en zal ze jullie op een USB stick sturen.

    Dikke kus T&T

  • 16 November 2012 - 22:17

    Wilma Bertrams:

    Dag lieverds, heerlijk om weer wat te lezen. Ik heb nog steeds niet ontdekt hoe ik getipt kan worden via m'n mail wanneer jullie weer foto's of verhaal hebben geplaatst. Ik probeer er tussendoor wel aan te denken om jullie site via google op te zoeken.
    Maris, fijn je vandaag weer ff te hebben gesproken. Ik schrok van jouw melding dat jullie alweer 8 maanden weg zijn...... Wat vliegt de tijd, jemiggggggggggg. Maar goed, des te eerder zijn jullie ook weer terug, of zijn de plannen al gewijzigd?
    Tot volgende week op skype, dikke zoen van

    Jan en mij! XX

  • 16 November 2012 - 22:23

    Wilma Bertrams:

    Jippie ik heb de mailinglist gevonden!

  • 09 December 2012 - 22:53

    Hans:

    Hoi Ruud & Mariska,

    Leuk om af en toe 's te lezen hoe het jullie vergaat daar. En de foto's. Maak er 's wat meer van jullie zelf, zou ik zeggen. Zal ikzelf ook doen van ons via hotmail. Toch niet niks om je leven een halve bol te verplaatsen. En gefeliciteerd met je baan Mariska. Dat completeert jullie avontuur (jullie komen toch wel terug ?)
    Is er nog sprake van Kerstreces in Nederland ? Wij maken ons hier al weer op voor de leukste week na Kerst

    Groeten,
    Hans Monique & Anne

  • 12 December 2012 - 14:00

    Moeders:

    Lieve schatten.

    Geweldig om dit alles weer te kunnen lezen.
    Kan niet wachten om dit allemaal met eigen ogen te gaan zien.
    Nog een maandje en dan zijn we bij jullie.
    Veel liefs en we skypen morgen.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxmaxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 31 Januari 2013 - 22:05

    Caroline Brants:

    Hé Mariska en Ruud,

    Jullie hebben weinig van ons gehoord maar we denken wel vaak aan jullie en het fijne leven in het buitenland. We hebben dan ook begrepen dat jullie mogelijk een tripje deze kant op gaan maken en hopen dan meer details te horen. Goed Mariska dat je werk gevonden hebt, ik denk dat het werk is wat zeer gewaardeerd wordt door de ontvangende partij. Met de sneeuw in nederland bleek dat 500.000 ouderen niet op straat durfden tenzij er vrijwilligers waren die hen naar de winkels wilden begeleiden. Je staat er niet bij stil als je lekker door de sneeuw ploetert met twee sleetjes en twee kindjes die van de sneeuw genieten.

    groetjes,

    Caroline en Martin

  • 11 Maart 2013 - 00:32

    Ab, Helma, Hidde En Ieke:

    Hallo alle twee, Hoe is het jullie?? Was het een leuk bezoek van Marianne en Henk??? Wel een beetje warm geloof ik. Wellicht komt ze binnenkort weer een keertje bij mij langs in het winkeltje. Ik heb een nieuwe laptop in de winkel daarmee kan ik niet mailen. ( Niet geinstalleerd ) Daarom nog niet teruggemaild. Ga ik snel thuis doen hoor. Nog steeds aan het werk bij de oude mensjes? Zijn jullie al een beetje aan het aftellen. Het gaat nu best wel snel. Ik ben aan het opheffingsuitverkopen. ( Mooi scrabblewoord!!!) Het is me wat hoor!!! Het valt me best een beetje zwaar. Met ons en de hondjes gaat het goed. Ieke is bijna net zo groot als zijn grote broer. Het is weer gezellig zo met ons viertjes. Misschien kunnen we strakjes, wanneer jullie thuis zijn, weer eens met elkaar naar het strand??? Ik ga jullie snel mailen. Groetjes van ons uit Vlaardingen. Geniet van wat er te genieten valt. Vooral van het zonnetje!!!!!

  • 13 Mei 2013 - 10:14

    Ab,helma,hidde,ieke:

    Hallo alle twee, Weer aan het werk en dus helemaal terug!!! Was het fijn om eventjes terug in Nederland te zijn. Vast en zeker heel druk geweest met heel veel bezoekjes. Ik vond het heel erg leuk om je weer zo plotseling in mijn winkeltje te zien. Ik wist niet wat ik zag!!!! Heb je al plezier van je kleding?? Is het het echt al winter??? Hier wel in ieder geval!!! We hebben een paar lekkere dagen gehad maar dat is het dan ook. De voorspellingen zijn gewoonweg herfstachtig!!! Ab, die eigenlijk nooit ergens over klaagt, is het behoorlijk zat. Waaien, regen en kou. Onze tuin is nu zo prachtig. Alles lekker groen en fris. Maar helaas moeten we dat vanachter de ramen bekijken. Jammer!!! Nog een paar weekjes en dan begin ik mijn nieuwe leventje. Het is me wat!!! Ik ga jullie snel een mailtje sturen maar voor nu dacht ik even zo iets van ons te laten horen!! Is het nog steeds september als planning voor jullie thuiskomst of zijn de plannen inmiddels anders??? Ik hoor wel!! Geniet van alles en denk zo nu en dan even aan ons ( maar niet te vaak) in het o, zo koude, winderige Nederland!!! Tot gauw mails. Ab en Helma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Perth

Keesommetjes een jaar Down Under

G'DAY MATES!

Recente Reisverslagen:

20 Februari 2014

MOOIE AFSLUITING

11 Oktober 2013

NOG niet weg...

01 Juli 2013

EEN NIEUW AVONTUUR

14 November 2012

aan de bak (kook)!

20 September 2012

Géén import!
Ruud & Mariska

Wat twee letters al niet teweeg kunnen brengen...."JA"..... 27 december 2007 zeiden we het tegen elkaar in het bijzijn van familie en vrienden en 2 maanden geleden hebben we het gezegd tegen BAM International. JA, we gaan ervoor! We gaan een jaar naar Australië! In korte tijd hebben we heel veel moeten regelen en van veel mensen (al is het maar voor een jaar) afscheid moeten nemen en dat is best moeilijk en emotioneel. Zeker als ze je zo dierbaar zijn en je graag bij ze bent. Maar deze kans wilden we niet laten schieten en hebben we met beide handen aangepakt. Snel een "We'll meet again party" georganiseerd en een week later zat Ruud in het vliegtuig richting Perth. Nu 2 weken daar en veel vergaderingen, borrels, dineetjes verder, lijkt het erop dat Ruud zich al gaat thuis voelen in het 4p appartement op de 20e etage in het centrum van Perth. Temperatuur is daar heerlijk warm en ik kan niet wachten om mijn mannetje in mijn armen te sluiten. Maar eerst nog een paar acties hier in NL afhandelen en uiteraard van een aantal mensen nog even afscheid nemen. Dat is het minst leuke aan dit avontuur....

Actief sinds 03 April 2012
Verslag gelezen: 947
Totaal aantal bezoekers 19502

Voorgaande reizen:

19 Maart 2012 - 01 Juni 2013

Keesommetjes een jaar Down Under

Landen bezocht: